Hoppsan, bilden är visst skyddad ;)

MTB-SM 2015 i Isaberg

2015/07/20 , , Per Engström

Hade någon frågat mig för ett par veckor sedan, om jag visste vad Isaberg var för något hade jag inte kunnat svara på frågan, bortsett från det självklara att det är en ort, förstås. Men nu kan jag svara på frågan. Visst fick jag väl lite aha-upplevelse när jag väl kom dit. Jag kände nog i alla fall igen namnet och kom att tänka på att jag hört talas om anläggningen, men då i skidsammanhang och för länge sedan.150718_sm_isaberg-56Men nu var det inte skidor det handlade om, nu handlade det om cykel. MTB-SM pågick för fullt när vi kom ner på lördag middag. Den täta och intensiva tävlingsatmosfären kunde förnimmas i bilen redan när vi svängde in på anläggningens parkeringsplats. Musik och speakerröst, cyklister i alla åldrar pilade hit och dit. Publik, både anhöriga till de tävlande och ”utomstående”, uppblandat med funktionärer. Alla på väg någonstans, många förväntansfulla tävlande inför stundande starter i de olika loppen. Många fler förväntansfulla som hoppades att det skall gå bra för deras anhöriga. Kort sagt: tävlingsdag, helt enkelt.

150718_sm_isaberg-134Kan inte annat än att lyfta på hatten samtidigt som jag ger en eloge till de som planerat och färdigställt anläggningen. Lika stor eloge med hattlyftning till alla de som var med och arrangerade helgens tillställning, enastående! Hit kan jag mycket väl tänka mig att åka igen, just för att ta del av det fantastiska utbud av härliga stigar som finns i de vackra omgivningarna. Inte helt otroligt att jag någon gång i framtiden planerar ett semesterstopp just här. Hyra något boende i närheten, eller kanske tälta. Ta ett bad nere vid sjön och tända grillen i den ljumma sommarkvällen. Självklart har jag då med mig cykeln på taket på bilen. Låter som ett mycket bra förslag på ett semesterstopp!

150718_sm_isaberg-34Åter till tävlingen. För egen del hade jag alltså med mig både kamera och cykel. Cykeln tog jag med mig i fall det skulle bli tillfälle till att trampa runt lite på lördagskvällen, och det blev turligt nog så också. Jag har av outgrundliga skäl inte cyklat sedan förra sensommaren, inte stig i alla fall. Nu blev det inte många kilometer och definitivt inte SM-banan. Jag ville inte förnedra mig inför så många människor. Kanske att jag skulle våga mig på ett försök med att ta mig ett varv runt banan, men då utan publik, helst folktomt. Det gör nog inte så ont när man vurpar, om man inte har publik menar jag. Å andra sidan, kanske det vore ett uppskattat inslag ur ett humoristiskt perspektiv, att se mig bromsandes ner för serpentinen…

150718_sm_isaberg-75Nu fick jag i alla fall ett rejält motionspass i och med att jag vandrade runt på området. Det blev några kilometrar till fots med en hel del klättrande upp och ner för branterna och promenerande i den oländiga terrängen bredvid spåret. Ni som cyklat känner kanske av någon form av träningsvärk idag? Jasså, inte? Jag låter härmed meddela att jag känner av helgens övningar. Skamset konstaterar jag att jag är såpass otränad att jag fått träningsvärk i vaderna efter all backklättring. Kanske dags för ett pass eller två, uppför slalombacken här hemmavid…

150718_sm_isaberg-202Trots att jag kom sent ner till tävlingarna återstod en del lopp att fotografera. Den självklara platsen för fotograferande var ju förstås den branta serpentinen ned mot ”platten” och tävlingsområdet där, och följaktligen var där smockat med publik, speciellt under elitklassernas lopp.

150718_sm_isaberg-50Måste be att få framföra min beundran för alla er som, till synes helt utan skräck, kastar er utför den branten. Själv hade jag slutat som en våt fläck i barken på en gran, alternativt fått brännskador av strålningsvärmet från glödgade bromsskivor. För att inte tala om droppen! De ser ju så beskedliga ut när man betraktar dem nedifrån med kameran i handen. Men ack! Så fort jag kommer i närheten av kanten med framhjulet så låser sig bromsarna och cykeln vägra  rulla vidare. Kan det vara fel på vevlagret, eller kanske något annat tekniskt problem. För feg, det kan jag inte tänka mig att jag är?

150718_sm_isaberg-107

I jakten på platser som inte redan var överbefolkade av människor med kameror gick jag mina egna vägar, letandes efter lite andra vinklar och vrår med skuggor och förhoppningsvis solstrålar som strilade ner genom den täta skogen. Visst, jag prövade också bildlyckan i serpentinen, men fick inte till vinklarna som jag ville. Kanske att jag tappade den röda tråden i och med mitt kringflackande på området, men några bilder blev det trots allt under dagarna två. Efter att tävlingarna var avslutade, kunde jag också konstatera, av innehållet i skor, fickor och kameraväska att döma, att jag bevisligen hade gjort mitt yttersta för att utforska områdets flora och geologi bara för att försöka få till en bild…150718_sm_isaberg-152Nedan presenterar jag ett urval av de exponeringar jag fick med mig hem. Så här i efterhand ser jag ju självklart en del som jag borde gjort annorlunda, för att inte tala om allt det där jag skulle ha provat men glömde i stridens hetta. Jag böjer och bänder med kamerans inställningar, provar med och utan blixt, kör allt vad tygen håller. Men nästa gång, då jäddrar i min lilla låda, då tar vi nya tag. Kör så det ryker! ;)