Hoppsan, bilden är visst skyddad ;)

Norge sett från en sadel…

2015/01/06 , , Per Engström

När jag monterade mina bättre begagnade packväskor på hojen häromdagen kom jag att tänka på bilderna från förra sommarens MC-resa. Lustigt nog har de hamnat lite i skymundan. Inte så att jag glömt bort dem, tvärtom.

1406_norgeresa (22 av 43)

Lite lustigt ändå att jag inte kommit mig för att göra ett inlägg om resan. Det var ju det som var meningen från början och därför jag tog med systemkameran trots eget löfte om minimal packning. Kanske det hade räckt med Coolpixen? Men å andra sidan var det ju inte förrän i höstas jag drog igång med hemsidan och först då jag fick en plattform för presentation av bilderna.

1406_norgeresa (15 av 43)

Inlägget bjuder inte på några spektakulära actionbilder med fart och lera från någon outforskad djungel. Inte heller några bilder vinglandes med cykeln på någon klippavsats utmed dödens väg högt upp i något bergmassiv. Nej, bara helt vanliga semesterbilder från en trevlig gubbresa på varsin MC. Får väl skylla på att vi inte hade tillgång till servicebil och därför höll oss i skinnet. Det eller åldern…

1406_norgeresa (1 av 43)

Tiden flyger iväg och det är inte många månader kvar nu, till nästa tur med polar’n. Förra gången blev det alltså en femdagars tur till Norge. Gudbrandsdalen, Hafjell, Hardangervidda, Stryn, Jotunheimen, Flåklypa, Peer Gynts väg, Blåhö, Rjukan, och mycket mer. Det blev många intryck innan vi blev tvungna att styra framhjulen hemåt igen.

1406_norgeresa (38 av 43)

Första etappen för egen del gick från Norrköping upp till Nusnäs och min mor som bor där. Mysigt med ett stopp hos morsan med övernattning för att kunna starta tidigt morgonen därpå från Orsa där Anders bor. Vi kom iväg hyfsat tidigt och passerade gränsen utan att jag hann blinka. Gränskontrollen var obefintlig. Plötsligt var vi inne i Norge och inte f-n märkte jag att vägarna blev sämre. Det har man ju hört till leda, att det är så dåliga vägar i Norge.

1406_norgeresa (5 av 43)

Det var inget jag märkte av någon gång under hela resan. Visst var vägarna smala och slingrande men det ser jag inte som synonymt med dåligt. Tvärtom, slingrigt och smalt är trevligt. Att Norrmännen överhuvudtaget lyckats knyta ihop landet med ett vägnät är imponerande, minst sagt. I Sverige kan man bygga vägar, det vet vi. Men att lägga ut grus och toppa med asfalt på en åker är i mina ögon lite skillnad mot att spränga sig fram genom berg och spränga hyllor utmed bergssidorna. Det är nå’t annat det. Nu skall ingen förledas tro att jag vill förringa Svensk vägbyggarkonst, inte alls. Men vägarna i Norge ”norr om Oslo” är inget annat än imponerande. Så är det med den saken!

1406_norgeresa (19 av 43) 1406_norgeresa (18 av 43) 1406_norgeresa (17 av 43)

Det var en fullständigt makalös känsla att ta sig upp till Vöringvossen nerifrån Eidfjorden. Genom ett antal tunnlar som ser ut som en Södertäljekringla på kartan, kommer man upp på Hardangervidda. Snacka om tunnelseende. Det skulle bli många mil i tunnel under dessa dagar. Kommer idag inte ihåg hur lång den längsta tunneln var, men lång var den. De äldre tunnlarna var under stundom lite obehagliga med sämre ljus och smalare körbana. Rått, kallt och hal körbana. Inte roligt att sluta sina dagar som kylarprydnad på någon turistbuss med missade semesterdagar som följd.

1406_norgeresa (2 av 43)

Tanken var att vi inte skulle köra för långt och för länge per dag. Dagligen misslyckades vi med vår planering som resulterade i mellan åtta och tio timmar i sadeln. Det blev runt trettio mil per dag på Norska slingrande vägar. Förutom de två sista dagarna. Det var då vi plötsligt kom på att detta underbara inte skulle vara för evigt. Vi var alldeles för långt hemifrån för att inte bli försenade hem om vi inte ökade tempot. Lite segt med dryga femtio mil i sadeln med endast tankstopp med fika. Dessutom gick de sista femtio hem alldeles solo. Väl medveten om att det finns de som gör mycket värre utflykter, men vi var ju på semester, inte något extremäventyr. För den oinvigde kan dessa sträckor te sig fjuttiga, så även för mig innan jag hade provat på. Men att ta sig fram på det Norska vägnätet med MC går liksom inte att jämföra med motorvägskörning sittandes i en bil. Norrmännen står på rätt bra trots smalt och kurvigt och vi anpassade oss tämligen omgående till rådande trafikrytm.

1406_norgeresa (39 av 43)

Grusvägar prioriterades, ju slingrigare desto roligare. Och grusvägar blev det. Det var som ett veritabelt tivoli för en MC-entusiast. Precis som när man gick på Gröna Lund när man var liten och fick ett åkband. Åk tills du storknar. Det kändes som kinderna höll på att poppa ut mellan brillor och hjälmen av fånflinet som satt klistrat i ansiktet. Mil efter mil med till synes oändliga grusvägar.

1406_norgeresa (4 av 43)

Visserligen är ingen av oss grusexperter, men med lite motionärsenduro i bakgrunden kan man ju stå på rätt bra ändå. Tänkte osökt på de som kör Paris-Dakar och funderade på hur i helsike de kan stå på som de gör. I den oländiga terrängen och med de hastigheter de håller framstår deras prestationer som fullständigt obegripliga. Men så får de ju också bryta ibland, även de som överlever…

1406_norgeresa (24 av 43)

Nu nöjde jag mig med en toppnotering på 110 knyck innan jag slog av. Men för en renodlad  amatör är det en go känsla att ligga i motorvägsfart på grus, om än bara på raksträckorna och där risken för möte inte fans. Däremot kantades vägarna allt som oftast av annat än anpassade avåkningszoner. Att känna cykeln flyta ovanpå gruset som en smörklick i en het stekpanna är inget annat än ren och skär glädje. Men går det åt h-vete då, ja då försvinner nog flinet lika fort som det roliga tar slut. Och så måste jag ju tänka på kameran…

1406_norgeresa (9 av 43)

1406_norgeresa (8 av 43)

Det var en helt obeskrivlig lycka att vara ute på mc-semester med polar’n och att ta in alla synintryck. Norges natur har jag inte haft det stora nöjet att ta del av tidigare. Visst har jag sett bilder, både stillbilder och film. Men det här var något helt outstanding och går inte att göra rättvisa, varken i bild eller text. Måste upplevas!

1406_norgeresa (31 av 43)

Jag kan inte säga annat än att vi fick uppleva otroligt bra service utmed det Norska vägnätet. Vid ett stopp fick jag både lyktglasen tvättade, samt ringtrycket kontrollerat. Cyklarna passerade utan anmärkning.

1406_norgeresa (36 av 43) 1406_norgeresa (35 av 43) 1406_norgeresa (34 av 43)

Det sista vi hann med innan hemfärd var ett besök på museet vid den gamla tungvattenfabriken i Rjukan. En hisnande historia från WWII som jag inte tänker dra här. Men besöket var intressant både ur ett krigshistoriskt perspektiv, så väl som industrihistoriskt.

1406_norgeresa (7 av 43)

Nu till sommaren siktar vi på en repris, men med en annan rutt och andra vyer. Har införskaffat nya blinkers bak för anpassning till väskmontaget. Dessa lampor är mindre och lättare, vilket i trampcykelsammanhang för många verkar vara närmast en religion. Att jaga gram alltså. Så nu kommer hojen säkert dra mycket mindre soppa, eller?

1406_norgeresa (41 av 43)

1406_norgeresa (43 av 43)

1406_norgeresa (42 av 43)

Skall bara kränga på ett nytt bakdäck och packa väskorna så är jag redo för nya äventyr. Om än inte av det extrema slaget som sagt…

1406_norgeresa (16 av 43)

1406_norgeresa (11 av 43)

Och nästa gång skall jag försöka vara mer strukturerad och föra anteckningar så jag vet var jag varit någonstans. Under den här resan var det Anders som förde noter och läste kartor. Jag hade ju inte tid, jag var fullt upptagen med att njuta. Så förhoppningsvis kommer jag att kunna leverera en mer strukturerad och nyanserad reserapport från årets tur.

1406_norgeresa (14 av 43) 1406_norgeresa (13 av 43)

 

 

2 comments

  1. Hej Erik,

    Vad glad jag blir över dina ord, jättekul med så fin feedback. På den vägen i en Cab, med vackert väder och den naturen, kommer du plötsligt finna ett stort flin sprida sig i hela ansiktet… Ha en underbar resa!

    Med vänliga hälsningar
    Per

  2. Härligt reportage i text och bild. Tänkte ta min gamla Golf Cab och åka Per Gynt-vägen i sommar. Sökte runt lite och hamnade på din sida och blev ännu mer inspirerad att åka över gränsen. Mvh Erik

Leave a comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.